S IAESTE do Jižní Koreje, pracovně

S IAESTE lze cestovat nejen na odborné stáže do zahraničí, ale též na různé konference. Tento příspěvek je o výpravě na IAESTE Annual Conference do Seoulu v Jižní Korei.

středa 18. ledna 2017, 9:33

Potkávám se s Káťou, Klárou, Lenkou, Týnou, Ivet, Davidem a Michalem na letišti Václava Havla. Doplňujeme váhový limit pivy a připravujeme se na dlouhou cestu.

Čeká nás přelet do Helsinek a po krátkém mezipřistání budeme pokračovat do Seoulu. Nenecháváme nic náhodě a řádně se na cestu připravujeme.

čtvrtek 19. ledna

V letadle jsem toho moc nenaspal. Hlavní zásluhu na tom má časový posun. Když se totiž mé biologické hodiny blíží k půlnoci, venku již svítá a letušky nám servírují snídani. Přistáváme a přejíždíme do hotelu.

Jsme tu o den dříve a tak vyrážíme do okolí. Náš záměr dobře se najíst získává trhliny. V první restauraci mají jen syrové sumečky, v druhé si chtě nechtě objednáváme polévku, ve které plavou různé části ryb včetně vnitřností. Omámení změnou času a nevyspáním něco málo polkneme a bereme za vděk suchou rýží.

pátek 20. ledna

Vstáváme brzy, což nečiní problém, jelikož jsme stejně šli spát už v osm večer. Venku nás překvapí 10 cm čerstvého sněhu, ale ani to nám nezabrání jít v teniskách do centra Seoulu.

Seoul je město veliké. Dle některých zdrojů má 24 miliónů obyvatel. Proto nám cesta metrem do centra trvá 2 hodiny. A protože odpoledne již začíná konference, zdržíme se tam pouze 3 hodiny, projdeme palác, najíme se pálivé rýže a zase se chopíme madla v metru a drncáme zpět.

Večer se účastníme zahajovací párty, na kterou se přidáváme jen co se nám daří dostat do pokoje (karta opět nefunguje). Celá konference je tou nejdůležitější událostí mezinárodního IAESTE. Na šest dní se setká na 250 zástupců z 86 zemí od Brazílie po Mongolsko.

sobota 21. ledna

Konfera se rozbíhá. Dopoledne projevy a první část Conference Session, na které delegáti jednotlivých zemí hlasují, debatují, volí a schvalují. Během následujících dní se u řečnického pultu protočí i několik Čechů a já jsem pyšný na to, že jsem součástí delegace za IAESTE Czech Republic.

Po obědě, ke kterému je sushi, nudle a rýže, začíná ta zajímavější část konference. Exchange Session. Zástupci členských států se dle předem domluveného systému setkávají a vyměňují mezi sebou papíry, které reprezentují jednotlivé stáže. Odborné stáže do zahraničí, které jsou ústřední činností IAESTE již po 70 let, se realizují právě v tomto okamžiku. Přihlížím tomu, jak Káťa s Lenkou vyjednávají se Švýcarem a nakonec vyměňují dvě nabídky. To znamená, že dva čeští studenti pojedou na praxi do švýcarských firem a naopak dva Švýcary přivítáme u nás. Celkově máme během následujících dní mít schůzku s 65 zeměmi.

čtvrtek 26. ledna

Annual Conference končí. Loučíme se se starými i novými přáteli, odjíždíme na letiště. Nemíříme ale domů, ale ještě na pár dní do Japonska si udělat výlet.

IAESTE totiž není jen o práci. Mezi řadu benefitů členství patří právě i cestování. Od národních setkání přes evropské konference až po akce na jiných kontinentech.

Sedím v letadle do Japonska a v hlavě mi probíhá seznam zemí, které jsem díky IAESTE navštívil. Je jich 16 včetně Indie a Ekvádoru. A za pár minut, až přistaneme ve Fukuace, jich bude 17. Přidat se do IAESTE bylo jedním z nejlepších rozhodnutí mého života.

František Rajtmajer

další zážitky z Františkových cest nalezneš na blogu